Η Λήδα και ο Κύκνος του Τιντορέτο: Ο μύθος της Λήδας και του κύκνου-Δία σε ένα αξεπέραστο έργο.

Βιβλίων Γη

Γράφει η Dimitra Papanastasopoulou

Πρόκειται για τον εκπληκτικό πίνακα που αναπαριστά τον μύθο της Λήδας και του κύκνου(Δία). Αυτός ο μύθος ήταν πολύ δημοφιλής στους Ιταλούς ζωγράφους, επειδή επέτρεπε την απεικόνιση ενός όμορφου γυμνού γυναικείου σώματος και χάριζε πλαστικότητα στην εικόνα.

Σύμφωνα με τον μύθο, η δράση πραγματοποιείται στον Ταΰγετο, έξω στη φύση. Ο καλλιτέχνης, βέβαια, μετέφερε τη σκηνή στο δωμάτιο ενός πλούσιου βενετσιάνικου σπιτιού. Η όμορφη νέα ξαπλώνει στο κρεβάτι, έχοντας πίσω της μια βελούδινη κουρτίνα που αναδεικνύει τη λευκότητα του δέρματος και τονίζει την απαλότητα και την τρυφερότητά του. Φορά κοσμήματα και είναι χτενισμένη σύμφωνα με τα προστάγματα της μόδας. Στα πόδια της χοροπηδά χαρούμενο ένα μικρό σκυλάκι.

Στην συνάντηση με τον κύκνο είναι παρούσα και η υπηρέτρια της Λήδας, που απεικονίζεται κρατώντας ένα κλουβί, σκοπεύοντας να κλείσει εκεί τον κύκνο, αγνοώντας τι είδους κύκνος είναι. Η πράξη της ενισχύει το μυστήριο, καθώς η Λήδα προστατεύει τον κύκνο- εραστή της.

Η υπηρέτρια φορά μαργαριταρένια,δηλαδή πανάκριβα, σκουλαρίκια και είναι κι αυτή ντυμένη μοντέρνα και ακριβά. Είναι, επομένως, πιθανόν να πρόκειται για μια από τις προαγωγούς, οι οποίες συνόδευαν συχνότατα τις εταίρες- μια κατηγορία γυναικών πολύ ξεχωριστή στην βενετσιάνικη κουλτούρα εκείνων των ετών.

Η επιλογή του Τιντορέτο να απεικονίσει αυτή τη στιγμή και όχι εκείνη της συνεύρεσής τους, μας οδηγεί σε μια διαφορετική ερμηνεία- πολύ διαδεδομένη, όμως, στο περιβάλλον της Βενετίας εκείνων των χρόνων (δεύτερο μισό του 16ου αιώνα).

Μόνον μια εταίρα μπορούσε να απεικονιστεί γυμνή. Επίσης, είναι γνωστή η άποψη ότι σε αρκετές από αυτού του είδους τις αναπαραστάσεις περιλαμβάνονται οι προσωπογραφίες των πλέον διασήμων εταίρων της εποχής.

Βιβλίων Γη

Το θέμα της Λήδας και του κύκνου ζωγραφίστηκε αρκετές φορές από τον Τιντορέτο (και από άλλους ζωγράφους). Στο συγκεκριμένο, οι επιπλέον λεπτομέρειες της υπηρέτριας και του μικρού σκυλιού, αφ’ ενός κάνουν πιο επίκαιρο το μυθολογικό θέμα, αφ’ ετέρου προβάλλουν όψεις και συνήθειες της τότε κοινωνίας.

Ο πίνακας είναι ελαιογραφία σε μουσαμά, φιλοτεχνήθηκε το 1570, οι διαστάσεις του είναι 162 Χ221 εκ. και εκτίθεται στα Ουφίτσι της Φλωρεντίας.

Βιβλίων Γη

Σχετικά Άρθρα