ΚΑΙ ΕΓΕΝΕΤΟ ΕΣΠΕΡΑ ΚΑΙ ΕΓΕΝΕΤΟ ΠΡΩΙ (THE EVENING AND THE MORNING ), KEN FOLLET

Κεν Φόλλετ

Γράφει η Νατάσα Μουτούση

Ένα μεγάλο ταξίδι πίσω στο χρόνο πραγματοποιεί ο Ken Follett και τοποθετεί τη μυθιστορία του στη Νότια Αγγλία τον Πρώιμο Μεσαίωνα. Το προηγούμενο βιβλίο του, το οποίο έγινε best seller και τον έκανε ευρύτερα γνωστό, “ΟΙ ΣΤΥΛΟΒΑΤΕΣ ΤΗΣ ΓΗΣ”, διαδραματίζεται τον 12ο αιώνα. Τώρα επανέρχεται με το “ΚΑΙ ΕΓΕΝΕΤΟ ΕΣΠΕΡΑ ΚΑΙ ΕΓΕΝΕΤΟ ΠΡΩΙ”, το οποίο είναι ένα prequel.Ουσιαστικά είναι το προοίμιο των “Στυλοβατών” και τελειώνει εκεί ακριβώς που αρχίζουν οι “Στυλοβάτες”. Η γνωστή σε πολλούς αναγνώστες πόλη του Κίνγκ’ς Μπρίτζ είναι το χωριό, το ονομαζόμενο Ντρέγκ’ς Φέρι στο νέο βιβλίο.

Ως Πρώιμος Μεσαίωνας ορίζεται η χρονική περίοδος μετά την Ρωμαϊκή αυτοκρατορία και πριν τον Μέσο Μεσαίωνα. Είναι μια σκοτεινή περίοδος με ιδιαίτερο ενδιαφέρον γιατί λίγα δεδομένα έχουν καταγραφεί μετά τις καταστροφικές επιδρομές που ισοπέδωσαν τις ξύλινες κατασκευές, οι οποίες ήταν τότε συνηθισμένες, χωρίς αντοχές στον χρόνο.

Η ιστορία αναφέρεται στην δεκαετία 997 – 1007μ.Χ. στην Αγγλία, η οποία δέχεται ανελέητες επιδρομές από τους Βίκινγκς από τα ανατολικά και τους Ουαλούς από τα δυτικά. Βασικό πρόσωπο στη μυθιστορία είναι ο νεαρός Έντγκαρ, ένας καραβομαραγκός, που ζει στο Κόμπ με τους γονείς και τα αδέλφια του. Σώζεται από καθαρή τύχη όταν οι Βίκινγκς επιτίθενται και καταστρέφουν ολοσχερώς το Κόμπ βάζοντας φωτιά. Ο πατέρας του είναι ένα από τα θύματα και εκείνος με τη μητέρα του και τα δύο αδέλφια του βρίσκονται σε πλήρη απόγνωση. Αποκαρδιωμένοι, μέσα στα ερείπια, δέχονται μία “προσφορά” από τον έπαρχο της περιοχής να μεταφερθούν στο Ντρέγκ’ς Φέρι, ένα χωριό μερικά χιλιόμετρα μακριά, να ζήσουν σε μία εγκαταλελειμμένη καλύβα και να καλλιεργήσουν ένα άγονο στην ουσία αγρόκτημα. Τέσσερα χοντρά γουρουνάκια είναι το τίμημα που πρέπει να καταβάλουν μέχρι τη γιορτή του Αγίου Μιχαήλ στον πρωτοπρεσβύτερο στον οποίον ανήκει το κτήμα.

Και Εγένετο εσπέρα και Εγένετο Πρωί

Οι εμπορικές συναλλαγές του Κόμπ με το Χερβούργο, απέναντι στη Νορμανδία, γίνεται η αφορμή της γνωριμίας του Γουίλφουλντ, του επάρχου του Σάιρινγκ της Αγγλίας, με την κόρη του Κόμη Ιμπέρ του Χερβούργου. Η Λαίδη Ράγκενχιλντ, η Ράγκνα, πλουσιοκόρη, είναι μεγαλωμένη διαφορετικά. Αν και οι Νορμανδοί είναι απόγονοι των Βίκινγκς, θεωρούνται πιο πολιτισμένοι. Η Ράγκνα, ευάλωτη και ανυποψίαστη για όσα συμβαίνουν πέρα από τη χώρα της, ενθουσιασμένη μετακομίζει στην Αγγλία να παντρευτεί τον έπαρχο και διαμορφώνει έναν άλλο χαρακτήρα ως αποτέλεσμα των συνθηκών που καλείται να αντιμετωπίσει σύντομα.

Η Ράγκνα είχε μάθει από τον πατέρα της ότι το να αποκτήσεις την εξουσία ήταν πιο εύκολο από το να την κρατήσεις. Μπορούσες να κατακτήσεις μία περιοχή σκοτώνοντας ανθρώπους και κυριεύοντας οχυρά, αλλά η διατήρηση της εξουσίας δεν ήταν τόσο απλή υπόθεση…

Σελ. 311

Η μυθιστορία ενσωματωμένη στην πραγματική ιστορία της Αγγλίας την εποχή εκείνη, εξελίσσεται κινηματογραφικά με πρόσωπα απόλυτα σκιαγραφημένους χαρακτήρες. Ο έπαρχος, ο απόλυτος άρχοντας, κατέχει στην ιδιοκτησία του ολόκληρες περιοχές, ολόκληρα χωριά μαζί με τους κατοίκους τους. Διατηρεί τη θέση ισχύος επί παντός και απαιτεί ενοίκια με κάθε τρόπο. Και οι νταήδες όμως γίνονται δειλοί όταν έχουν κάποιον δυνατότερο απέναντί τους και ο θυμός δεν αργεί να μετατραπεί σε φόβο. Ο μοναχός του Αββαείου, ευλαβής, ευσεβής και θεοσεβούμενος εντός του ναού, αλλάζει πρόσωπο όταν βρίσκεται εκτός. Ξεχνάει τα εκκλησιαστικά καθήκοντα, θυμάται τα συμφέροντα και παρασύρεται σε σαρκικές απολαύσεις. Ο σερίφης, σκληρός και αμείλικτος, ακολουθεί τις επιταγές του νόμου, τον οποίο επιβάλλει με αυστηρότητα. Περιτριγυρισμένος από τον δικό του στρατό, καλοπληρωμένο και οπλισμένο κατάλληλα, νιώθει ισχυρός, αλλά και προσκολλημένος στις τοπικές δοξασίες όπου τύχει.

Βιβλίων Γη

Έχω ακούσει ότι αν ένας δολοφόνος αγγίξει το πτώμα του ανθρώπου που σκότωσε, ο νεκρός θα αιμορραγήσει ξανά.

Σελ. 842

Το “ΕΓΕΝΕΤΟ ΕΣΠΕΡΑ ΚΑΙ ΕΓΕΝΕΤΟ ΠΡΩΙ” είναι ένα πολυπρόσωπο, επικό έργο 868 σελίδων, χωρισμένο σε τέσσερα κύρια μέρη. “Ο Γάμος”, “Η Δίκη”. “Ο Φόνος”, και “Η Πόλη”. Στον χάρτη που επισυνάπτεται, φαίνονται καθαρά τα μέρη όπου κινούνται οι ήρωες. Είναι η εποχή που οι φτωχοί σημαδεύουν σε ξύλο τις σημειώσεις τους, αφού οι περγαμηνές είναι μόνον για τους προύχοντες, οι οποίοι ερμηνεύουν ανάλογα τα γραμμένα, τη στιγμή που οι φτωχοί είναι αγράμματοι και αδυνατούν να τα επιβεβαιώσουν. Διανύουν βαδίζοντας μεγάλες αποστάσεις κουβαλώντας τα αναγκαία γιατί μόνον εκείνοι της υψηλής τάξης διαθέτουν τα μεταφορικά μέσα, τα άλογα. Είναι ικανοποιημένοι όταν έχουν το συνηθισμένο κομμάτι ψωμί βουτηγμένο στη μπίρα, που πίνουν ανέκαθεν, και ευχαριστημένοι όταν έχουν τη δυνατότητα της καταβολής του περιβόητου ενοικίου. Ο ρόλος της γυναίκας απαξιωτικός και προσβλητικός, “ξεγυμνωμένος” κάθε ανθρώπινης αξιοπρέπειας.

Στην πραγματικότητα η μοίρα της γυναίκας είναι να συμβιβάζεται με ό,τι της δίνουν”…..”γιατί πάντα υπάγεται σε έναν άνδρα.

Ο άνδρας έχει το δικαίωμα να είναι δίγαμος και δεν διστάζει να έχει άσεμνες προσωπικές στιγμές δημόσια χωρίς αιδώ. Ο συχνός θάνατος της γυναίκας την ώρα της γέννας ουδόλως σοκάρει. Οι σκλάβες υποφέρουν τα πάνδεινα και γίνονται ακόμα και σκλάβες του σεξ, λειτουργώντας ως μηχανές χωρίς ψυχή. Ο απόλυτος μηδενισμός της γυναικείας υπόστασης.

Η αφήγηση ρέει γρήγορα χωρίς λογοτεχνικά τερτίπια και οι καθημερινές συνθήκες περιγράφονται με ωμότητα. Άθλιες, αποτρόπαιες πράξεις, αμαρτήματα, παραχαράξεις, απαγωγές, βιασμοί και φόνοι συνταράσσουν αδυσώπητα τη ζωή τη σκοτεινή αυτή περίοδο κατά την οποία το λιγοστό φως μόλις αχνοφαίνεται. Η εκμετάλλευση των ισχυρών στην εξουσία απέναντι στους αδυνάτους και η υποκρισία των εκπροσώπων του κλήρου προς τον απλό λαό, αναδεικνύονται περίτρανα με της γραφής το αληθές του συγγραφέα, ο οποίος μόνο με κάποιον αληθινό έρωτα επιλέγει να χρωματίσει το έργο του.

Μτφ. Μαρία Παπανδρέου

Κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Bell

Η Νατάσα Μουτούση γράφει κριτικές και απόψεις σε βιβλία μυθιστορηματικής θεματικής και μπορείτε να τη βρείτε στο Facebook πατώντας στον σύνδεσμο εδώ.

Σχετικά Άρθρα