Δάφνη Ντι Μωριέ: Η «Ρεβέκκα» του Μαντερλέι

Βιβλίων Γη

Γράφει η Σοφία Σιγάλα

Το 1938 θα εκδοθεί ένα μυθιστόρημα που θεωρήθηκε μάλλον αδιάφορο στην αρχή. Ίσως γιατί οι επιρροές του από το «Ανεμοδαρμένα ύψη» και το «Τζέιν Έυρ» το έβαζε σε σύγκριση, που εκ των πραγμάτων θα το έδειχνε ένα αντίγραφο πολύ αγαπημένων μυθιστορημάτων. Κι όμως, η «Ρεβέκκα» είναι ένα αριστούργημα της Παγκόσμιας Λογοτεχνίας και η έμπνευση της Δάφνης Ντι Μωριέ, όπως και ο τρόπος που δημιουργεί μεθοδικά την ιστορία της δεν μπορεί παρά να μαγνητίσουν τον αναγνώστη μέχρι την τελευταία του σελίδα. Η κορύφωση και το μυστήριο δε θα αφήσει κανέναν ασυγκίνητο. Θα αποδειχθεί το 1940, όταν ο Άλφρεντ Χίτσκοκ θα το μεταφέρει στη μεγάλη οθόνη και το καθιστά μία από τις μεγαλύτερες κινηματογραφικές του επιτυχίες. Το «Ρεβέκκα» θα γίνει αγαπημένο μυθιστόρημα για πολλά χρόνια αργότερα έως και σήμερα.

Βιβλίων Γη

Σε μία υπέροχη έπαυλη της Κορνουάλης, στο Μαντερλέι εξελίσσεται η ιστορία και η τοποθεσία από μόνη της δημιουργεί από την αρχή ένα δέλεαρ, μια γοητεία και ένα μυστηριακό πλαίσιο. Η θάλασσα, πάντα φουρτουνιασμένη και απειλητική, λειτουργεί ώς μουσική υπόκρουση, αλλά και επαναληπτική προοικονομία για ένα μυστικό που θα αποκαλυφθεί στο τέλος -ευρηματικό συγγραφικό στοιχείο.

Ο Μαξίμ ντε Γουίντερ φέρνει στο αρχοντικό του τη δεύτερη γυναίκα του, μια ευαίσθητη και ταπεινή κοπέλα που θα πάρει τη θέση της πρώτης που έχει πεθάνει. Της Ρεβέκκας. Η νέα σύζυγος θα αντιμετωπίσει την παγερή στάση του προσωπικού του σπιτιού, την απαξίωσή τους, και την απάθειά τους, ενώ η σύγκριση με την πρόσφατα χαμένη Ρεβέκκα, θα γίνει μια συνεχής απειλή και μορφή ψυχικού εκφοβισμού για τη νέα κυρία Γουίντερ. Πόρτες κλειστές, μυστικά και αθόρυβα σχόλια, επικριτικές ματιές, μονογράμματα σε οτιδήποτε πιάνει ή βλέπει η κοπέλα, με περίτεχνα «R» θα της προκαλέσουν ζήλεια, εμμονή και τη θέληση να γνωρίσει και να μοιάσει στην προκάτοχό της. Σκοπός της είναι να πάρει τη θέση που της ανήκει μέσα στο αρχοντικό, μαθαίνοντας από τη Ρεβέκκα, που δε γνωρίζει, τον τρόπο. Σύμβουλος, «καταλύτης» με πολλές εκδοχές θα γίνει η οικονόμος του σπιτιού, που στην πορεία θα αποκαλυφθεί η πρόθεση και ο ψυχισμός της. Η Δάφνη Ντι Μωριέ θα δημιουργήσει μια ευρηματική ιστορία, που τον ρόλο της διαλεύκανσης του μυστηρίου θα τον δώσει στον αναγνώστη.

Βιβλίων Γη

Το «Ρεβέκκα» είναι ένα ψυχογράφημα εγκλωβισμένων ηρώων, που υπό την πίεση μιας γυναίκας που δεν υπάρχει πουθενά, τουλάχιστον μέχρι το τέλος της ιστορίας, θα δώσουν φως σε ένα σκηνικό μυστηρίου που αριστουργηματικά πλέκει η συγγραφέας. Το σκοτεινό παρελθόν φωτίζεται την κατάλληλη στιγμή, οι εξιδανικευμένες μάσκες πέφτουν διαδοχικά, λέξεις και πράξεις που φαίνονται αυθόρμητες θα πάρουν την κανονική τους υπόσταση και θα αποκαλυφθούν ως υπονοούμενες σκόπιμες αντιδράσεις. Το σκοτάδι του παρασκηνίου φωτίζεται αργά και συστηματικά, με αποτέλεσμα να διατηρηθεί η αγωνία και το μυστήριο μέχρι το τέλος.

Η ηρωίδα που δηλώνει το παρόν -δεν αποκαλύπτεται ποτέ το όνομά της- ακολουθεί τα βήματα μιας φωτεινής γυναίκας στο παρελθόν που κανείς δεν ξέρει την πραγματική της υπόσταση μέσα στην ιστορία -δεν υπάρχουν, πολύ έξυπνα, αναδρομές- παρά μόνο οι υποκειμενικές αφηγήσεις όσων την έζησαν. Η δύναμη που εξασκεί η Ρεβέκκα στην τωρινή σύζυγο είναι τρομακτική. Μέσα από το μπερδεμένο και χειραγωγημένο μυαλό της «ζει» το κακέκτυπο μιας ιδανικής θηλυκής φιγούρας. Μέχρι να αποκαλυφθεί η αλήθεια για το πρόσωπό της, θα βρίσκεται παντού και θα προκαλεί τους ήρωες και το αναγνωστικό κοινό. Η Μωριέ θα δημιουργήσει μια ηρωίδα που επηρεάζει με τρόπο καταλυτικό άμεσα και έμμεσα όσους παίρνουν μέρος στην ιστορία της. Αναγνώστες και ήρωες. Η μεταφορά στο Μαντερλέι είναι πραγματικά ένα ταξίδι μυστηριακό, γοητευτικό και μοναδικό, μέσα από την πένα και το μυαλό μιας εξαίρετης συγγραφέως.

Βιβλίων Γη

Η Δάφνη Ντι Μωριέ γεννήθηκε στο Λονδίνο το 1907. Καταγόταν από οικογένεια καλλιτεχνών και το πρώτο της μυθιστόρημα εκδόθηκε το 1931, με τίτλο «The Loving Spirit». Το 1938 θα εκδοθεί το Ρεβέκκα, ενώ το 1940, μετά την τεράστια κινηματογραφική επιτυχία που θα κάνει, με την πιστή μεταφορά του από τον Άλφρεντ Χίτσκοκ, θα χαρίσει στη συγγραφέα το βραβείο για το καλύτερο βιβλίο παγκοσμίως (National Book Award). Τα περισσότερα έργα της Δάφνης Ντι Μωριέ διαδραματίζονταν στη γραφική Κορνουάλη της Αγγλίας, κάνοντάς την ιδιαίτερα αγαπητή στην περιοχή. Άλλη μία μεγάλη της επιτυχία αποτελεί το έργο της, με τίτλο «Τα Πουλιά» (“The Birds”), το οποίο θα γίνει επίσης μεγάλη επιτυχία το 1952 από τον Χίτσκοκ. Πεθαίνει στις 19 Απριλίου του 1989, στην Κορνουάλη, πλήρης ημερών. Στα ελληνικά εκδόθηκε για πρώτη φορά το 1960 από τον Οίκο Δ. Δαρεμά και σε μετάφραση Άρη Δικταίου.

Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καστανιώτη

Σχετικά Άρθρα