Αχ, αυτές οι βασίλισσες, Χρήστος Ναούμ

Βιβλίων Γη

Γράφει η Νατάσα Μουτούση

Ένα τετράστιχο από τα Ρουμπαγιάτ του Πέρση στοχαστή-ποιητή Ομάρ Καγιάμ παίρνει τη θέση του προοιμίου στο βιβλίο «Αχ, αυτές οι βασίλισσες» και προϊδεάζει για έναν σκεπτικισμό που εκφράζεται με κάποια αμφιβολία και θλίψη αφήνοντας «παράθυρο» στον Παράδεισο.

Βιβλίων Γη

«Κάθε λέξη έπρεπε να βρίσκει τη σωστή της θέση όπως το εκτοξευόμενο βέλος τον στόχο», διαβάζει ο αναγνώστης σε κάποιο σημείο στο βιβλίο και, με την ολοκλήρωση της ανάγνωσης, αντιλαμβάνεται ότι ο Χρήστος Ναούμ έχει βρει τις λέξεις και έχει συνθέσει επιδέξια μία μυθιστορία. Ρίχνει τα στοχευμένα βέλη σε κάθε έκφανση της κοινωνικής ζωής και δημιουργεί ένα ηθογράφημα. Ο ρεαλιστικός του λόγος, ηφαίστειο σε στιγμή έκρηξης, ξεχύνεται και προσεγγίζει τον νατουραλισμό με την ακριβή απεικόνιση της πραγματικότητας. Τοποθετεί έναν τεράστιο «αόρατο» καθρέφτη μπροστά από τον οποίον ποζάρουν όλοι οι ήρωές του. Η ιδιότητα του καθρέφτη να φανερώνει τα εξωτερικά χαρακτηριστικά, μαζί με τα εσωτερικά χαρίσματα ή ελαττώματα όλων είναι μοναδική. Όλες οι τραυματικές εμπειρίες του παρελθόντος αποτυπώνονται και διαμορφώνουν το παρόν. Γιατί «Ποιος να τα βάλει με τη ζωή; Ό,τι θέλει μας κάνει».

Η πλοκή περιλαμβάνει διαφορετικές μεμονωμένες ιστορίες που εκτυλίσσονται κάποιες δεκαετίες πίσω στον χρόνο και εξελίσσονται στον σύγχρονο κόσμο, στη χώρα, στο συντηρητικό περιβάλλον της επαρχίας, αιτία της αστυφιλίας, αλλά κυρίως στη πρωτεύουσα, στο περιβόητο «κλεινόν άστυ». Οι ιστορίες διαδέχονται η μία την άλλη και, όπως μία σειρά από κρίκους, κάποια στιγμή ενώνονται και συνθέτουν ένα περίτεχνο αναγνωστικό κόσμημα. Ο συγγραφέας συνοδεύει τον αναγνώστη στις αλληλένδετες ιστορίες των πρωταγωνιστών και του συστήνει λογής λογής βασίλισσες. Βασίλισσες της ημέρας και της νύχτας, του λαϊκού άσματος και της όπερας, της μαγείας, της μόδας, της μαγειρικής, της φιλίας ,της αγάπης και του σφοδρού έρωτα.

Βιβλίων Γη

Η Αιγυπτιώτισσα μαντεύτρα Κυρά-Χαιτέα, κατά κόσμον Κατίνα(Αικατερίνη) Ραβανή, είναι μια αξιαγάπητη πνευματίστρια με μεταφυσικές ικανότητες. Προσφέρει τις υπηρεσίες της περιτριγυρισμένη από τα πνεύματα του αποθανόντος συζύγου της, Κωσταντίνου, και της παλιάς τροφού της, της μουσουλμάνας Φατιμά. Τα δύο αυτά πνεύματα δηλώνουν αποκλειστικά την «παρουσία» τους όταν χρειάζεται, συντροφεύουν τη Χαιτέα, τη συμβουλεύουν και αποχωρούν διακριτικά προς το επέκεινα. Η Χαιτέα έχει μάθει από νωρίς ότι ο θάνατος και ζωή, η χαρά και η λύπη συμπορεύονται στον κόσμο και ότι η ζωή έχει ανεκτίμητη αξία. Διαχειρίζεται τα πάντα με μαεστρία και προσπαθεί να δώσει αίγλη στο παρεξηγημένο επάγγελμά της. Προσφέρει απλόχερα φροντίδα και αγάπη στα δύο παιδιά της τη νοσηλεύτρια Αφρούλα και τον άνεργο συγγραφέα Διομήδη, καθώς και στον περίγυρό της, τη Ρουμάνα φίλη και συνάδελφό της Λάουρα και την καλόγρια ξαδέλφη της τη Μυροφόρα.

Πρωταγωνιστές και δευτεραγωνιστές έχουν σημαντικούς ρόλους. Η φιλόδοξη ντίβα του λαϊκού τραγουδιού, Εύα Κρούστα, με τον εκμεταλλευτή Αντώνη και τον χαϊδεμένο γιό τους, η φίλη της Εύας, η ανταγωνίστρια της, τραπεζικός Τζένη, ο ευαίσθητος πιανίστας Πλάτων και ο ανεκπλήρωτος έρωτάς του για τον γυμναστή Άρη. Η Ιταλίδα διευθύντρια Ωδείου, Λουίζα Μπαρντίνι, η νεαρά υψίφωνος Αλκμήνη, η γυμνάστρια Νίνα, μετέπειτα ιέρεια Σανίκα, έχουν σοβαρό λόγο ύπαρξης στη μυθοπλασία.

Ο συγγραφέας απλώνει τις σκέψεις του στη κοινωνία αμαρτωλών και αγίων και εστιάζει σε «όλη την καλή κοινωνία της νύχτας και της παρανομίας». Η ραχοκοκαλιά του βιβλίου στηρίζεται σε θέματα φωτιά. Η ανεργία των νέων, η εκμετάλλευση του εργοδότη, το κύκλωμα μαστροπείας, η αποδοχή της ομοφυλοφιλίας ,η μετανάστευση, ο τζόγος, ο αλκοολισμός, η μονογονεϊκή οικογένεια, το ιερατείο. Πόθοι και πάθη, οι σχέσεις που διέπονται από το «δούναι και λαβείν», η πτώση των ηθικών αξιών. «Η μέρα ξεκινάει στον δικό της ρυθμό και δεν νοιάζεται τι γίνεται».

Ο Χρήστος Ναούμ πατάει σταθερά την πένα του σε κάθε συνθήκη. Γνωρίζει καλά, από το πρώτο του ακόμα αυτό μυθιστόρημα, τη χρήση της γλώσσας που αναπτύσσει στο κείμενο. Παραβλέπει τον επιτηδευμένο καθωσπρεπισμό και προχωρεί συνειδητά σε έναν ασυγκράτητο τρόπο γραφής τολμηρό, καυστικό και σαρκαστικό. Με ύφος σατιρικό και χιουμοριστικό διακωμωδεί καταστάσεις που περικλείουν ανθρώπινες αδυναμίες, αμάθειας και ημιμάθειας, χαρίζοντας ένα ευχάριστο και απολαυστικό αποτέλεσμα. Εκτός της ιατρικής επιστήμης, την οποία υπηρετεί για χρόνια, διακρίνεται για την ευρυμάθεια σε πολλούς τομείς που αναπτύσσονται στους χαρισματικούς διαλόγους, τη χρήση γλωσσικού ιδιώματος στις αναφερόμενες φράσεις από ξένες γλώσσες και την ηθογραφική σκιαγράφηση των χαρακτήρων του.

Βιβλίων Γη

Η δυνατή φιλία και η άδολη αγάπη είναι τα κυρίαρχα συναισθήματα στη ζωή και την ψυχή του ανθρώπου για τα οποία διατυπώνει ο γιατρός-συγγραφέας επιχειρήματα με τη μορφή των προσώπων της ιστορίας του, επιθυμώντας να παραμείνει μία γλυκιά επίγευση με ένα αισιόδοξο μήνυμα.

Ν’ αγαπάς και να μη φοβάσαι…Κι όταν σου προσφέρουν αγάπη, να την παίρνεις σαν τη σοκολάτα. Να τη γεύεσαι και να τη φχαριστιέσαι…Κι ύστερα να τη μοιράζεις με τη σειρά σου.

Κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Καστανιώτη

Η Νατάσα Μουτούση γράφει κριτικές και απόψεις σε βιβλία μυθιστορηματικής θεματικής και μπορείτε να τη βρείτε στο Facebook πατώντας στον σύνδεσμο εδώ.

Σχετικά Άρθρα